31.3.16

30 dni bez cukru, słodyczy i niezdrowych przekąsek

Jesteś uzależniona od cukru? Nie wyobrażasz sobie dnia bez czegoś słodkiego? Mam dla Ciebie wyzwanie! 30 dni bez słodyczy i cukru! Wchodzę w to z Tobą! Uwielbiam, czekoladę, jest to moja słabość i nie ukrywam tego. Ale teraz, wraz z początkiem kwietnia, przez 30 dni zero czekolady. Piszesz się? Zrezygnuj na 30 dni całkowicie z cukru, słodyczy, niezdrowych przekąsek i fast food'ów.
To świetna pora na takie wyzwanie, wręcz idealna, bo; jest już po świętach, to początek wiosny, ciepło na dworze, no i przydałoby się zrzucić zimową oponkę. Musisz zrobić to teraz! Pomogę Ci w tym. Masz we mnie 100% wsparcie, obiecuję! Przez 30 dni, na blogu, facebook'u i instagramie, będę Cię wspierać i wrzucać zdrowe inspiracje i alternatywy. Dawaj! Nie zastanawiaj się długo. To wszystko wyjdzie Ci na zdrowie.
Coraz więcej ludzi uzależnia się od cukru, to takie samo uzależnienie jak to od narkotyków! "Niektórych zdziwi fakt, iż biochemia mózgu narkomanów oraz osób uzależnionych od słodyczy jest bardzo podobna. Mechanizm wyzwalający nałóg jest zazwyczaj taki sam. Zarówno w przypadku nadużywania narkotyków, leków, jak i słodyczy – dana osoba wykazuje specyficzny, psychosomatyczny model funkcjonowania – charakterystyczny dla fizycznego oraz psychicznego uzależnienia. Ma ono nad człowiekiem władzę i bardzo ciężko jest mu z niego zrezygnować, gdyż organizm nieustannie dopomina się o dawkę jakiejś substancji, której przyjęcie sprawia, iż przez chwilę dana osoba czuje się lepiej."(Źródło)
W książce "Rzucam cukier" Sarah Wilson piszę, że na całkowite "odtrucie" organizmu z cukru potrzeba minimum 2 miesiące, ale do tych 2 miesięcy jeszcze dojdziemy! Skupmy się najpierw na naszych pierwszych 30 dniach. 
 Czego nie możesz jeść?
  • Cukru, w tym: miodu, suszonych owoców, syropu z agawy i innych pochodnych cukru z wyjątkiem owoców.
  • Słodzików: jeśli to ma być prawdziwy detoks, nie stosuj też żadnych słodzików, a jeśli ich nigdy nie stosowałaś, nie rzucaj się na nie w ciągu najbliższych 30 dni, bo mogą wywołać u Ciebie niechciane skutki.
  • Słodyczy, oczywiście. Nawet tych które na sklepowych półkach reklamują się jako zdrowe! One w swoich składach często też mają cukier, także nie daj się zwieść.
  • Słodkich gazowanych napojów, sklepowych soków.
  • Kofeina - może powodować nagły wzrost poziomu cukru we krwi. Jeżeli jednak porzucenie kawy jest zbyt trudne, zjedz do kawy proteinową przekąskę, aby ograniczyć prawdopodobieństwo nagłego wzrostu poziomu cukru.
  • Alkohol - to cukier, zatem pobudza łaknienie... cukru.
  • Jogurtów owocowych, serków topionych, homogenizowanych itp.
  • Słonych przekąsek: chipsów, paluszków, krakersów i innych, których nie jestem w stanie wymienić z uwagi na ich ilość.
  • Konserwowych warzyw i gotowanej marchewki. Kukurydza, groszek, ogórki i inne warzywa konserwowe mają w swoim składzie cukier, a marchew po ugotowaniu to bomba cukrowa.
  • Przypraw, które w składzie mają cukier, a jest ich sporo na sklepowych półkach.
  • Wysoko-przetworzonej żywności, czyli wszystkich gotowych dań, jakie znajdziesz na sklepowych półkach oraz tych produktów, które w składzie mają cukier.
Co masz zrobić? Od czego zacząć?
  • Całkowicie zrezygnuj z cukru, najlepiej wyrzuć go od razu z domu! 
  • Namów swoich domowników na to wyzwanie! Razem zawsze raźniej. Niech nie szukają głupich wymówek typu: "Na coś muszę umrzeć" albo "Muszę mieć jakieś przyjemności w życiu." Niech potraktują to jako trening charakteru, ćwiczenia na silną wolę. Wymówek można znaleźć mnóstwo, a argument (silny) jest jeden: TWOJE ZDROWIE I DOBRE SAMOPOCZUCIE.
  • Namów swoją przyjaciółkę, chłopaka, znajomych. Razem raźniej, więc jeśli domownicy się nie zgodzą, poszukaj kompana w Twoim najbliższym otoczeniu.
  • Zamiast słodyczy zjedz owoc.
  • Zamiast niezdrowej przekąski zdrową, niskokaloryczną i bezcukrową przekąskę np. cięte w słupki warzywa z dipem jogurtowym albo chipsy z jarmuża. Obiecuję, za kilka dni dodać więcej propozycji.
  • Pij dużo wody. Zacznij dzień od wody z cytryną.
  • Pij napary z ziół.
  • Na drugie śniadanie wypij pożywny koktajl warzywno -owocowy.
  • Omijaj działy ze słodyczami i przekąskami w sklepach. Rób własne przekąski!
  • Jedz regularnie, jeśli to możliwe 5 posiłków dziennie. Dzięki temu unikniesz napadów głodu i Twoja ochota na "cokolwiek" zniknie.


Koniecznie w komentarzu poniżej daj znać, że bierzesz udział! Nie przyjmuję odmowy. 
To dla naszego wspólnego dobra!

Poniżej wrzucam tabele do wydrukowania, w której po każdym "czystym" dniu narysujesz uśmiechniętą buźkę. Kolejne dni będą mijały, aż Twoja tabela w całości zapełni się uśmiechniętymi buźkami i będziesz mogła sobie pogratulować! Pełną wersje tabeli do wydrukowania znajdziesz TU!

Zaglądaj na mojego bloga, facebooka i instagrama. Będę Cię motywować. A w razie spadku motywacji odezwij się do mnie na priv: KONTAKT

23 komentarze:

  1. Hej, ja czesto sama robie sobie pseudo ciastka tj, banam z platkami owsianymi i pieczone ciasteczka. Jak myslisz, z tego tez zrezygnowac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie dodajesz cukru, nie musisz rezygnować. Nie jedź ich jednak zbyt często :)

      Usuń
  2. biorę udział razem raźniej, ;))) tylko te suszone owoce kocham daktyle i śliwki.? co jeszce można/?:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie tego typu suszone owoce, oprócz tego że same w sobie są bardzo słodkie to są często jeszcze dodatkowo dosładzane! Dlatego na takim detoksie nie polecam suszonych owoców.

      Usuń
  3. ja podejmuje wyzwanie mam nadzieję że w końcu mi się uda :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wchodze w to. Dalam rade przez caly post, teraz tez sprobuje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wchodze w to. Dalam rade przez caly post, teraz tez sprobuje.

    OdpowiedzUsuń
  6. ja osobiscie chce sie tak odzywiac ale jestem w tym sama , bo moj chlopak jest oblegany przez mamusie , a cos tam o grzeszkach jedzeniowych mu pieprzy
    ja sie ostro swego trzymam
    http://happinessismytarget.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Biorę udział ! Trzeba w końcu to osiągnąć !

    OdpowiedzUsuń
  8. Anonimowy31/3/16 20:27

    Wchodzę w to! a co z morwą białą która obniża poziom cukru we krwi? mogę jej używać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne! Sama bardzo lubię morwę. Pisząc suszone owoce najbardziej chodziło mi o: morele, żurawinę, daktyle, rodzynki itp. Większość z tych owoców jest jeszcze dodatkowo słodzona!

      Usuń
    2. Anonimowy1/4/16 16:25

      a jeżeli mam daktyle, rodzynki i morele bez cukru i oleju? to wtedy mogę?

      Usuń
    3. według mnie na te 30 dni można zrezygnować z suszonych owoców. Daktyle to praktycznie sam cukier, rodzynki i morele bez cukru? Nie wiem czy takie znajdziesz w sklepach, chyba że sama suszysz.

      Usuń
  9. Super pomysł :) Podejmuję się, pomimo tego, że nie jestem "uzależniona" od cukru.

    www.sowiraj.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Anonimowy1/4/16 00:04

    Jestem uzależniona od słodyczy. Biorę udział! !!!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. fajna inicjatywa. ja staram się ograniczać. całkowite rzucenie (nawet na te 30 dni) byłoby dla mnie zbyt stresujące. już sama świadomość, że czegoś nie mogę niesamowicie mnie irytuje i sprawia, że właśnie na to mam ochotę ;)

    ale będę trzymała kciuki za Ciebie ;*

    OdpowiedzUsuń
  12. Anonimowy1/4/16 19:55

    To ja się też pisze, dodatkowo jestem w ciąży i chyba zbyt szybko przybieram na wadze, dobrze to zrobi i mnie i dziecku ;) trzymajcie kciuki. Pozdrawiam, Pola

    OdpowiedzUsuń
  13. Trzymam za wszystkich kciuki, sama na pewno zrobię taki detoks kiedy minie stresujący okres na studiach :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Podjęłabym takie wyzwanie tylko obawiam się czy wytrwam...pewnie po kilku dniach bym pękła, bo jakoś nie mam w sobie na tyle silnej woli i motywacji żeby wytrwać w postanowieniu o zdrowym odżywianiu :-/ gdyby nie to już dawno osiągnęłabym swoją wymarzoną wagę

    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że ciężko jest znaleźć motywację. Wszystko zaczyna się w naszej głowie, przede wszystkim nie możesz myśleć o tym jak o czymś trudnym, nieprzyjemnym, nie do zrobienia. Wiem, że takie wyzwanie nie jest dla wszystkich, ponieważ niektórzy wolą wprowadzać zmiany stopniowo. Są też takie osoby, które wyznają zasadę "wszystko, albo nic".
      Na pewno taka tabela (na uśmiechnięte buźki) w widocznym miejscu już jest jakąś drobną motywacją do zmiany.

      Usuń
  15. 30 dni bez cukru i słodyczy :) będzie ciężko , to test na moją silną wolę :P

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz.
Jeśli Ci się tu spodobało zostań na dłużej i dołącz do obserwowanych ;)

TOP