Stylowo i Zdrowo

Czy wiesz jak przygotować dynię, żeby nie była szkodliwa?


Czy dynia jest zdrowa? Spróbuj zjeść ją na surowo, a zobaczysz jakie przykre dolegliwości może wywołać - biegunkę, zatrucie, ból brzucha... Niestety, ale dynia zawiera substancje anty-odżywcze. Na szczęście częściowo można się ich pozbyć - zobacz jak!
Dynia kojarzy się raczej ze zdrowiem, szczególnie odmiana hokkaido, którą kupisz także w sklepach ze zdrową żywnością. No cóż... prawda jest taka, że mimo iż dynia zawiera bardzo dużo witamin, ma w sobie także substancje anty-odżywcze, którymi są LEKTYNY! Te podłe białka szkodzą naszemu organizmowi i m.in. doprowadzają do syndromu nieszczelnego jelita, hamują wchłanianie cennych składników, zaburzają proces trawienia, a nawet mogą powodować zlepiania się krwinek.

Lektyny szkodzą naszemu zdrowiu, bo po prostu nasz organizm nie umie sobie z nimi poradzić. Wiele z nich działa prozapalnie, neurotoksycznie, immunotoksycznie i cytotoksycznie. Mówi się także, że lektyny pośrednio odpowiedzialne są za przyrost masy ciała, zły stan zdrowia, choroby autoimmunologiczne, a także syndrom nieszczelnego jelita!!!

Skórka i nasiona dyni niezdrowe!

Mimo, że wszędzie wyczytasz, że pestki dyni są spoko. To ja uświadamiam Cię, że nie, bo zawierają bardzo duże ilości lektyn! Lektyny w większości znajdują się w skórce oraz nasionach, dlatego też nigdy nie jedz skórki z dyni i unikaj jedzenia pestek. Jeśli cierpisz na chorobę autoimmunologiczną (np. hashimoto) lub syndrom nieszczelnego jelita koniecznie przejdź na dietę bez lektyn.

Jak przygotowywać poprawnie dynię?

Jeśli do tej pory gotowałaś dynię w tradycyjny sposób lub piekłaś ją w piekarniku to robiłaś to źle. Żeby pozbyć się z dyni większości lektyn ugotuj ją w szybkowarze i zrób puree, które będziesz następnie mogła użyć do przygotowania pysznych i zdrowych dań. Puree z dyni możesz także zamrozić! 
To ważne, żeby do gotowania dyni użyć właśnie szybkowaru. Warunki, które panują w szybkowarze (wysokie ciśnienie) pomagają usunąć lektyny z niektórych pokarmów m.in z dynii. Gotowanie w szybkowarze pozwala zachować większe ilości składników odżywczych w porównaniu do innych metodach gotowania. Unikaj wolnowarów, ponieważ zwiększają one zawartość lektyn w produktach ze względu na niską temperaturę!

Mam nadzieję, że od dziś będziesz przygotowywać dynie w poprawny sposób i dzięki temu, nie będziesz odczuwała dolegliwości związanych z trawieniem i jelitami.

Więcej o diecie bez lektyn niebawem!! A tymczasem zapraszam Cię do zakładki ODŻYWIANIE, gdzie znajdziesz informacje jak odżywiać się zdrowo.

Powiedz co o tym sądzisz
Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Instagram @stylowoizdrowo