Stylowo i Zdrowo

Mleko roślinne – które wybrać?

mleko roślinne z migdałów

Jak przygotować mleko roślinne w domu. Jakie mleko jest najlepsze i najzdrowsze. Które mleko wybrać do kawy, a które do koktajlu? Na co zwracać uwagę przy zakupie mleka roślinnego w sklepie? Tu znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

Najpopularniejsze mleka roślinne to:

Kokosowe (7-12 zł/l)
Migdałowe (10-14 zł/l)
Konopne (10-14 zł/l)
Owsiane (6-10 zł/l)
Ryżowe (7-12 zł/l)
Sojowe (6-10 zł/l)

Jak przygotować mleko roślinne w domu

Zakup mleka roślinnego w sklepie to nie mały wydatek. Przygotowanie mleka roślinnego w domu jest dużo tańsze i bardzo proste. Wystarczy namoczyć w ciepłej wodzie produkt, z którego chcesz zrobić mleko. Po 1-2 godzinach należy zmielić wszystko w blenderze. Tylko w przypadku soi czas się wydłuża, ziarna trzeba moczyć 4-12 godzin. Płyn po zmieleniu należy odcedzić przez sitko lub gazik i gotowe. Takie mleko musi być przechowywane w lodówce i może stać max 2 dni.

Jakie mleko roślinne jest najlepsze i najzdrowsze.

Zawartość składników odżywczych w mlekach roślinnych jest zmienna w zależności od pochodzenia oraz producenta. Wszystkie mleka roślinne możemy podzielić na napoje niesłodzone i słodzone, wzbogacane witaminami i pierwiastkami takimi jak: wapń oraz witamina A i D, a także niewzbogacane. Mleka niesłodzone są mniej kaloryczne i zdrowsze.

Według badań mleko sojowe charakteryzuje się najlepszymi wartościami odżywczymi spośród napojów roślinnych zastępujących mleko i ma zbliżoną ilość białka (do mleka krowiego). Zaraz za nim pod względem zdrowotnym plasuje się mleko konopne oraz mleko migdałowe, są one jednak droższe. Słabo za to wypada mleko ryżowe, które ma bardzo wysoką zawartość cukrów.

Które mleko wybrać do kawy, a które do koktajlu?

Według mnie najlepsze mleko do kawy to mleko sojowe. Jest najbardziej zbliżone w smaku do klasycznego mleka od krowy. Według mojego rankingu na drugim miejscu jest mleko kokosowe. Za to zupełnie nie smakuje mi mleko migdałowe w połączeniu z kawą, jest ono idealnie do koktajli i ma najniższą kaloryczność. Podczas przygotowania koktajli najczęściej używam mleka migdałowego, konopnego oraz kokosowego.

Nie używam mleka owsianego oraz mleka ryżowego. Owsa unikam ze względu na gluten oraz uczulenie na nikiel i kobalt, a mleko ryżowe ma dużo cukru i po prostu się nie opłaca.

Na co zwracać uwagę przy zakupie mleka roślinnego w sklepie?

Wybieraj mleka roślinne niesłodzone oraz wzbogacane pierwiastkami i witaminami. Takie mleka roślinne są bardziej wartościowe, a niekoniecznie droższe. Znacząca będzie tu także zawartość białka, jeśli masz przed sobą do wyboru dwa niesłodzone mleka roślinne wybierz to o większej zawartości białka. Zwracaj także uwagę na cenę i objętość, bo łatwo przepłacić.

Podziel się:
Komentarze (1):
  1. Sylwia pisze:

    Ja najczęściej używam mleka sojowego i migdałowego. Z kolei kawę najbardziej lubię czarną 🙂

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Instagram @stylowoizdrowo